Verborgen suikers

Ik kom een hoop producten tegen waarvan het veel mensen verbaast dat er geraffineerde suiker in een of andere vorm is gebruikt om het te bereiden. Zelfs in honing word vaak nog extra suiker aan toegevoegd. Hieronder een aantal opvallende.

Brood

Dag in dag uit eten de meeste Nederlanders brood. Er waren tijden dat ik wel acht sneetjes per dag at. Suiker in brood blijkt de normaalste zaak te zijn als je supermarkten mag geloven. Gelukkig kun je bij de natuurvoedingswinkel ook brood krijgen zonder suiker en na enig zoeken kom je er in de supermarkt ook wel een paar tegen. Ook broodproducten als beschuit en krentenbollen worden vaak met suiker bereid.

Vleeswaren

aufschnittplatte_o

Bij ontbijt en lunch doe je vaak ook wat op je brood. Als je gezond bezig denkt te zijn met vleeswaren, controleer dan eerst even of er dextrose, glucosestroop of andere suiker in zit, want dat blijkt een gangbare praktijk. Hierbij is shoppen in de biowinkel geen garantie, ook daar moet je de etiketten nog even bestuderen om het vleesbeleg zonder suiker te vinden.

Honing

Honing is een zoet natuurproduct. Dankzij hardwerkende bijen en liefhebbende imkers op onze tafels gebracht. Maar ergens in dat proces blijkt regelmatig ook nog even wat suiker te worden toegevoegd, alsof de mierzoete smaak van nature niet voldoende is. Het vervelende bij honing is dat het niet altijd op het etiket vermeld staat als er suiker is gebruikt.

Ketchup

img-heinz-tomato-ketchup-glas-300ml

Ik maakte regelmatig als broodbeleg zelf vissalade en gebruikte om dat smeuïg te maken o.a. tomatenketchup. Verder was ik er niet zo’n fan van, maar sommige mensen eten het werkelijk overal bij. Van ketchup wist ik al eerder dat er suiker in zit omdat consumenten blijkbaar niet tegen de natuurlijke tomatensmaak kunnen. In 100 gram ketchup zit 22 gram suiker schrik niet dat is 5 1/2 suikerklontje.

Mayonaise

Alle mayonaise die ik in de supermarkt kon vinden, bevatte echter ook suiker. Dat mayonaise niet het gezondste product is, had ik op zich wel verwacht, maar dan eerder vanwege het vetgehalte dan het suikergehalte.

Fruit in blik

Ah, fruit! Het snoep van de natuur, met als enige nadeel dat het vaak niet lang houdbaar is. Daarvoor stoppen we het dan in blikjes. Handig om bijvoorbeeld buiten het seizoen naar perziken te kunnen grijpen. Helaas vinden veel fabrikanten het dan weer nodig om daar ‘fruit op siroop’ van te maken, m.a.w. fruit in suikerwater. Zoek dus naar fruit in vruchtensap of water, als vers fruit echt geen optie is.

Fruitsapjes

10329279_873988925948164_6833006717254385463_n

We geven onze kinderen graag iets gezonds te drinken dat ze ook lekker vinden, i.p.v. frisdranken met suiker. Schijn kan bedriegen: in allerlei van nature toch vaak enorm zoete fruitsappen, soms ook speciaal op kinderen gericht, is suiker toegevoegd. Het etiket biedt dan uitkomst. Veel fruitsappen drinken is overigens ook zonder toegevoegde suikers niet goed. Af en toe een glaasje is geen probleem, maar hele pakken of flessen per dag legen geeft je al snel een overdosis aan natuurlijke suiker.

Appelmoes

Fruit kom je in allerlei vormen tegen en steeds weten fabrikanten weer te doen alsof het van nature niet zoet genoeg is. Als je zelf appelmoes maakt, hoef je echt geen suiker te gebruiken. In potjes in de supermarkt is het echter heel gangbaar.

Augurken

augurk

Deze groene jongens smaken niet bepaald zoet, maar er is wel degelijk suiker in het potje gestopt. Maar ook veel zout Bedenk dat als je een gezonde snack zoekt, ook zoiets stiekem wat ongezonder gemaakt is.

 

Soep

Ook weer zo’n mooi product: gemaakt van gezonde groenten en ook te krijgen in blik en tegenwoordig in zakken. Kant-en-klare soep wordt echter vrijwel altijd bereid met het overbodige ingrediënt suiker. Want anders vinden we het toch niet lekker? Zelf tomatensoep maken is gelukkig heel simpel, voor wie een gezondere optie zoekt.

Kant-en-klaarmaaltijden

In de supermarkt vind je allerlei gemaksproducten voor mensen die weinig tijd hebben om te koken. Op zich heel mooi. Het ziet er soms ook erg verantwoord uit, met stoommaaltijden vol groenten en zelfs complete salades in bakjes. Hartstikke gezond, al dat groen, zou je denken. Maar ja, daar zitten dan weer sausjes en dressings bij inbegrepen die barsten van de suiker (en zout, en vet). Wel snel, maar toch niet zo gezond.

suiker-e1411747353835

 

Natuurlijk zijn er nog talloze producten te vinden met verborgen suiker, maar ik denk dat de boodschap hiermee wel duidelijk is.  Is er nog een ander product waarvan jij nooit had verwacht dat er suiker in zit? Laat het weten in de reacties.

 

 

Bron: suikerwijzer.nl

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwitterpinterestby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *