Gespot: bloemkool rijst, makkelijk om zelf te maken

Bloemkool rijst, nét even anders. De ideale manier om eenvoudig je favoriete rijstgerecht na te maken met extra groenten. En super mager want er zitten maar 25 Kcal per 100 gram in. Man lief had in eerste instantie niet in de gate dat het geen ”gewone” rijst was.

 

Ik had deze de eerste keer kant en klaar gekocht bij Appie, prijs 1,99 voor 2 personen. Maar het is goedkoper en leuker om het zelf te maken.

 

ahi_434d50323536353636_1_lowres_jpg

Zo maak je het
Bloemkoolrijst is super makkelijk om zelf te maken. Was hem en dep deze droog. Rasp de bloemkool met een grove rasp of maal zoals ik het heb gedaan de bloemkool roosjes  fijn in je keukenmachine. Dat is alles :-). Je kunt de bloemkool rijst ook rauw in salades verwerken. (lekker in couscous salade)

Heb je ”rijst” over verdeel deze in diepvrieszakjes en vries ze in, gaat prima. Heb je altijd een 1 persoons zakje ”rijst” bij de hand.

 

 

Ik zelf heb er zelf de eerste keer in de wok nasi mee gemaakt.

  • Eerst de kip gebakken, knoflook en de ui gefruite.
  • Toen de groenten van het nasi pakket en de nasi kruiden 2 minuten mee gebakken.
  • Dan mag de bloemkool rijst erbij deze bak je 5 minuten mee en breng je op smaak met zout en peper.

 

Experimenteer zelf met je favoriete ingrediënten je zult merken hoe lekker en makkelijk deze ”rijst” is.

bloemkool

Bloemkool is een gezonde groenten die barst van de vezels, mineralen en vitaminen. Bloemkool is het hele jaar verkrijgbaar maar in ze zomerperiode is ze in ruimere mate beschikbaar. Als je een bloemkool koopt dien je op de mooie witte kleur te letten. Na de aankoop is de bloemkool ongeveer 1 week houdbaar in de koelkast.

Eigenschappen van bloemkool

In bloemkool zitten de vitamine B1, B2, B6, B11, C en K. Aan mineralen zijn kalium, calcium, zink, fosfor. magnesium en ijzer. De vitamine B1 speelt een belangrijke rol bij het functioneren van het hart. Aan een gezondere huid draagt vitamine B2 bij. Voor een beter werkend immuunsysteem helpt het vitamine B11 en de weerstand wordt verhoogt door vitamine C. Voor stevige botten draagt vitamine K bij.

De mineralen zijn belangrijk voor de mens. Het mineraal kalium verzorgt de vochtbalans in het lichaam. Calcium draagt bij aan stevige tanden en een sterke tanden. Zink helpt mee aan een gezonde huid, en glanzende haren. Magnesium draagt bij aan het metabolisme in het lichaam en ijzer ondersteunt de energie-uitwisseling.

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwitterpinterestby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *