Voor koken heb ik geen tijd

Voor koken heb ik geen tijd? Geen smoesjes meer ! Besteed die twee en een half uur dat de gemiddelde Nederlander per dag achter de TV  en op Facebook zit eens aan je eten. Het plannen van je maaltijden klinkt misschien wat saai, maar stiekem is het best handig. De meeste maaltijden kosten maar 15 minuten om voor te bereiden en klaar te maken, maar je moet die tijd toch even maken.

 

En het hoeft niet eens veel tijd te kosten.

Wekelijks plan ik mijn eten, maak een boodschappen lijst en haal boodschappen in huis. Weet je niet wat je moet maken kijk dan eens op internet deze staat vol met lekkere recepten, of kijk voor inspiratie wat er in de aanbieding is in de supermarkt. Zorg dat je maaltijden eiwitrijk en gezond zijn. Vaak doe ik mijn boodschappen voor mijn werk, ik sta er twee keer per week een half uurtje eerder voor op. De meeste producten zijn minimaal 3 tot 4 dagen (gekoeld) te bewaren. Je hoeft namelijk niet elke dag boodschappen te doen, maar kunt prima met 2 bezoekjes aan de supermarkt per week uit de voeten.  Niets is fijner dan dat ik weet dat mijn koelkast vol is en ik me savonds niet na het werk hoef te haasten om boodschappen te halen en dan nog te koken.

Kook een keer wat extra, gooi het in de vriezer en de volgende dag ben je binnen tien minuten klaar. Ik zelf sta vaak op zondag ochtend een uurtje in keuken om allerlei eten te koken wat ik dan invries.Afsluitbare bakjes zijn hier voor de ideale oplossing. Doe jezelf een plezier en koop een selectie van afsluitbare bakjes in verschillende soorten en maten zodat je een geschikte hebt voor elk type maaltijd.  Ik heb die zondag nog de hele dag om allerlei leuke dingen te gaan doen.  Vergeet niet een etiket op je vriesdoosje te plakken met wat er in zit, wat voor portie het is en wanneer het de vriezer in gaat. Eten in de vriezer heeft ook een houdbaarheidsdatum.

 

 

Gezond eten is zo vreselijk belangrijk en dit geld niet alleen voor jou na een GBP of Sleeve operatie maar voor het hele gezin. Keuzes maken, patronen doorbreken is een investering in jezelf. Betrek je kinderen erbij, leer ze over gezond koken en hoe het werkt. Laat ze mee helpen,  je peuter bijvoorbeeld helpen bij het wassen de groente, droge ingrediënten met elkaar mengen, boontjes breken, iets op de weegschaal leggen zodat jij het kunt afwegen, een beetje deeg kneden, sla droog draaien in een slacentrifuge, mee helpen de tafel dekken of iets voor je afdrogen, de vriesbakjes vullen.  Vertel jouw kids tijdens het koken over gezonde voeding en waarom je deze ingrediënten hebt gekozen. Waarom? Dit kan de basis leggen voor een gezond voedingspatroon.  Sommige kinderen weten niet eens hoe aardappels groeien en vandaan komen! Uit de supermarkt toch?

 

Ook de lunch en snacks voor mijn werk maak ik de avond van te voren klaar. Ik kook voor 4 dagen 4 eieren deze bewaar ik gekookt in de koelkast, iedere dag neem ik er een mee. Lekker als tussendoortje of voor een boterham met ei. Ik snijd een tomaat in partjes, samen met wat stukjes gerookte kip of surimi sticks gaan ze mee in mijn snack bakje. En natuurlijk een klein bakje met zelf gemaakte soep, ik kan niet meer zonder een beker soep in de middag. Stukje fruit voor in de ochtend en een bak met kwark, blauwe bessen en granola ontbreekt niet in mijn tas vol bakjes met gezonde keuzes om mijn werkdag door te komen. Nooit grijp ik mis.

 

Probeer je zoveel mogelijk aan je weekmenu te houden. Natuurlijk kan je weleens iets verschuiven, maar hoe meer je ermee rommelt, hoe minder je voordelen haalt uit je weekplanning. En je zult zien dat het juist tijd scheelt.

Dus geen smoesje meer 🙂

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwitterpinterestby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *